Skip main navigation

Vad vi tror på

Som kristna tror vi på att lära oss allt vi kan om Jesus. Den största glädjen i livet kommer av att följa Frälsaren. Vi känner hans kärlek till oss i vår strävan att förstå hans liv och lärdomar.

Få ett gratisexemplar av Mormons bok

Vanliga frågor

Det finns många frågor om ”mormonerna” eller (för att vara mer respektfull) medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Klicka här för att se hela listan.

Ja! Definitivt. ”Mormon” är ju faktiskt bara ett smeknamn. Vi är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Därför tror vi att Jesus Kristus är Guds Son, världens Frälsare, och att han älskar oss alla mer än vi kan föreställa oss. Innebär det att vi tror exakt samma saker som alla andra kristna kyrkor? Nej. Men vi ser oss definitivt som hängivna efterföljare till Jesus Kristus.

Medlemmar i Jesu Kristi kyrka väljer att inte dricka öl eftersom vi tror på en inspirerad hälsolag som uppmuntrar oss att ta hand om våra kroppar. Det mesta är bara vanligt sunt förnuft. Inga illegala droger. Ingen alkohol. Ingen tobak. Men dessutom säger den också nej till kaffe och te. Vi vet inte exakt varför men vi tror på att de här instruktionerna kommer från Gud, så vi avstår från de här ämnena.

Ja. Absolut. Den är Guds ord, en samling helig skrift, och obligatorisk läsning för ett lyckligt liv. Tillsammans med Bibeln får vi också inspiration i andra skriftböcker som bara finns i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De samverkar till att lära oss viktiga sanningar om Jesus Kristus.

Det beror på. Templet är endast öppet för medlemmar i kyrkan som har arbetat på att förbereda sig för att få ut så mycket som möjligt av sin tempelupplevelse. Men när ett tempel precis har byggts och vid andra speciella tillfällen hålls öppet hus för allmänheten så att de kan få en rundtur inne i templet. Dessutom har många tempel ett besökscenter som, liksom tempelområdet, är öppet för alla.

Treenigheten är den term som många kristna religioner använder för att beskriva Gud Fadern, Jesus Kristus och den Helige Anden. Sista dagars heliga tror innerligt på alla tre, men vi tror inte att de är en och samma person. Vi tror på att de är ett i syfte. Deras syfte är att hjälpa oss uppnå sann glädje, både i det här livet och i det kommande (som vi också tror på).

Mormon.org Chat is typing...