20 verser i Bibeln som inspirerar dig att hjälpa andra

Att tjäna andra är ett kännetecken på sann kristendom. Bibeln beskriver hur Jesus Kristus hängivet tjänar andra och uppmuntrar sina efterföljare att göra detsamma. Bibeln visar också att när vi hjälper andra tjänar vi Gud och vi blir välsignade.

Se hur Jesus tjänade andra

Han tvättade sina lärjungars fötter

”Sedan hällde han vatten i ett tvättfat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade runt midjan” (Johannes 13:5).

Han botade sjuka

”Jesus kom hem till Petrus hus och såg att Petrus svärmor låg sjuk i feber. Han rörde vid hennes hand, och då släppte febern. Hon steg upp och betjänade honom” (Matteus 8:14–15).

Han uppväckte döda

”Men han tog [Jairus dotters] hand och ropade: ’Flicka, stå upp!’ Hennes livsande återvände, och hon reste sig genast” (Lukas 8:54–55).

Han led för våra synder

”Och han drog sig undan från dem, ungefär ett stenkast, och föll på knä och bad: ’Far! Om du vill, så ta den här bägaren ifrån mig! Men ske inte min vilja, utan din.’ … Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar som föll ner på jorden” (Lukas 22:41–42, 44).

I Bibeln kan vi läsa om många gånger då Jesus Kristus, vår Frälsare, tjänade andra. Han bad oss att sträva efter att följa hans fullkomliga föredöme genom att hjälpa vår nästa. De här 20 verserna i Bibeln inspirerar oss att tjäna andra och lär oss hur vi kan göra det.

Bibeln lär oss att älska och tjäna andra

1

2

3

4

Tjäna din familj

5

6

7

Tjäna din nästa

8

9

10

11

Tjäna dina fiender

12

13

14

15

Välsignelsen av att hjälpa andra

16

17

18

19

20

När vi älskar och tjänar vår nästa följer vi båda buden. Genom att hjälpa Guds älskade barn visar vi vår kärlek till honom. Genom att tjäna vår familj, vår nästa och våra fiender växer vår kärlek till dem. Bibeln lär oss hur vi kan tjäna andra, följa Jesus och finna glädje.