Skip main navigation

Vad är meningen med mitt liv?

Livet har syfte och mening. Gud, vår kärleksfulle Fader, vill att vi ska finna lycka och glädje. Han skapade en plan för att vi ska kunna växa, leva av tro och återvända för att bo hos honom en dag. Guds plan, som ofta kallas frälsningsplanen, ger mening och sammanhang till våra liv här på jorden genom att besvara de stora frågorna: ”Var kommer jag ifrån?” ”Varför är jag här?” och ”Vad händer när jag dör?”

Livet är en prövotid för oss

Gud sände oss till jorden för att lära och växa genom upplevelser, både behagliga och smärtsamma. Han låter oss välja mellan gott och ont och låter oss avgöra om vi ska tjäna andra eller bara fokusera på oss själva. Utmaningen är att tro på hans plan trots att vi inte har alla svar. Eftersom vi alla gör misstag sände Gud sin son Jesus Kristus så att vi kan bli renade och förlåtna. När vi tar emot Jesus och följer hans exempel blir vi mindre själviska och kan njuta av större kärlek, frid och glädje.

Lär dig om Guds frälsningsplan

Varifrån kommer jag?

Innan du föddes bodde du hos din himmelske Fader. Han kände dig, älskade dig och undervisade dig om vilka val som skulle leda till varaktig lycka. Den här perioden kallas den förjordiska tillvaron, föruttillvaron.

Gud lade fram sin plan för oss

Gud ville att vi skulle komma till jorden för att få en fysisk kropp. Här ställs vi inför utmaningar och situationer som hjälper oss lära och växa så att vi kan bli mer som han.

Jesus utvaldes till vår Frälsare

Gud visste att vi skulle göra misstag, så han valde Jesus Kristus till att komma till jorden och lida för våra synder. Jesu offer gör att vi kan bli förlåtna och renade från våra synder så att vi kan bo hos Gud igen en dag.

Vad är meningen med mitt liv?

Vi minns inte att vi bodde hos Gud innan vi kom till jorden. Därför måste vi lära oss ha tro och välja mellan rätt och fel. Livet är inte lätt, men svåra tider hjälper oss att uppskatta glädje och frid.

Jesu offer

Jesus led och dog för våra synder. Men hans offer tog inte ifrån oss vårt ansvar. Vi måste välja att ta emot Jesus genom att omvända oss när vi gör misstag, döpas och hålla hans bud.

Vart kommer vi efter att vi dör?

När vi dör skiljs vår ande och vår kropp åt. Vår ande går till andevärlden. Det är en vilsam, glädjerik plats för dem som har gjort bra val och ett helvetestillstånd för dem som har gjort dåliga val.

Andevärlden

Andevärlden är varken en slutgiltig destination eller dom. Eftersom Gud är så kärleksfull och rättvis är det faktiskt så att de som aldrig kände till Jesus i jordelivet blir undervisade om hans evangelium och får möjlighet att ta emot honom.

Vi kommer alla att leva igen

Jesus övervann döden så att vi alla kan leva igen. Det här kallas uppståndelsen. När vi uppstår förenas våra andar och våra kroppar igen. Våra kroppar kommer att vara fullkomliga och dör aldrig igen.

Yttersta domen

Jesus kommer att döma oss i enlighet med våra handlingar och våra hjärtans önskningar. Han kommer att vara så barmhärtig han kan. Eftersom våra handlingar och önskningar skiljer sig åt, omfattar himlen olika riken eller härlighetsgrader.

Det celestiala riket

Vår himmelske Fader och Jesus bor i det celestiala riket. Om man lever efter Jesu lärdomar och renas från synden genom hans offer, kommer man dit. Man bor i Guds närvaro och får uppleva varaktig lycka.

Det terrestriala riket

Människor som vägrar ta emot Jesu Kristi evangelium men som i övrigt lever hedervärda liv får en plats i det terrestriala riket.

Starta om
Det telestiala riket

De som fortsätter synda och inte omvänder sig, får en plats i det telestiala riket.

Upptäck Guds syfte med ditt liv

Jesus är vägen till varaktig lycka och frälsning

Bibeln lär: ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Johannes 3:16). Gud sände Jesus för att frälsa oss från våra synder. Jesus lärdomar vägleder våra liv och leder oss till varaktig lycka. Hans offer gör det möjligt för oss att finna mening med livet och växa till vår fulla potential. Du kan börja gå den vägen i dag.

Mormons bok undervisar om livets mening

Liksom Bibeln innehåller Mormons bok instruktioner från Gud till sina barn. Gud vill att vi ska lyckas i livet och finna lycka. Människorna i Mormons bok gick igenom många utmaningar och behövde övervinna dem genom tro. Vi kan lära oss mer om meningen med livet utifrån deras upplevelser och lärdomar.

Lär dig mer om meningen med livet i skrifterna

Se fler berättelser

”Jag har ägnat hela livet åt att finna sanning. … Jag träffade en kvinna (som sedan blev min fru) och lärde mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag blev mer och mer nyfiken på den här starka Anden som jag kände under deras möten. Jag började läsa Mormons bok och förundrades över sanningen den vittnade om! Mormons bok har gjort att jag förstår Bibeln bättre. … Alla som läser Mormons bok har möjlighet att känna sig närmare vår Frälsare och bättre förstå meningen med livet.”

”Jag tog examen från college och hade som 21-åring allt jag hade strävat efter: ett bra jobb, en fin bil och ett fullt socialt liv, men jag var ändå inte lycklig. Jag kände mig manad att kontakta missionärerna … och följde deras uppmaning att läsa Mormons bok. Jag läste, studerade, bad och visste att den var sann. … Att bli medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är det bästa beslutet jag någonsin har fattat. Evangeliet lovar inte att våra liv ska bli perfekta, men det ger oss förmågan att göra det bästa av absolut allt och kunskap om att man aldrig är ensam.”

”Jag hade bott hemifrån i ett år på grund av studier och kände att livet måste innebära mer än att bara existera dag för dag. Jag visste att jag behövde hitta Gud. Jag ville veta vilken som var den sanna kyrkan. Därför började jag studera många religioner. … Det var då min bästa vän skickade missionärerna till min dörr. Det skulle ha irriterat mig tidigare, men just då sökte jag aktivt svar. Jag ville veta för egen del. Budskapet missionärerna hade om vår himmelske Faders plan för lycka väckte något till liv inom mig, som om jag hade känt till det förut men behövde höra det igen. Allt lät så bekant. Jag visste att jag ville ha något som var bestående, inte flyktig världslig lycka. Jag ville ha sann lycka. Budskapet om att Gud har en plan för lycka kändes sant. Att veta att vår himmelske Fader är en kärleksfull Far och att jag är hans barn, att han sände sin son Jesus Kristus till att sona och uppstå för oss eftersom han älskade oss, är lika dyrbart som guld. … När jag lärde mig om en kärleksfull himmelsk Fars plan för lycka var det som den ljuvligaste frukt jag någonsin smakat. Jag har ett syfte och vägledning i livet, och relationer och familjer har alla en innebörd.”

”Ända sedan jag var liten har jag undrat vad som är meningen med det här livet. Jag hade bokstavligen frågor om varför jag är här, var jag kommer ifrån och vart jag är på väg. När jag träffade missionärerna gav de mig svar på de frågorna. Än viktigare än deras svar var den frid de förde med sig. Det var som om mitt liv plötsligt hade ett syfte, och jag visste att så länge jag höll mig nära Herren skulle det alltid ha ett syfte. Det har varit en oerhörd välsignelse att få vara medlem i kyrkan och att ha kunskapen och vittnesbördet om Jesus Kristus som jag har fått. Jag vet att mitt liv är i hans hand. Framtiden är inte så skrämmande med ett sådant fridfullt och tryggt perspektiv. Jag har lärt mig att lycka är syftet med hela vår existens. Livet är inte alltid lätt, men jag kan definitivt säga att jag är mycket lycklig.”

”Det är galet att tänka på att jag har blivit medlem i den här kyrkan. Under större delen av mitt liv visste jag inte riktigt vem Gud eller Jesus Kristus var. Min familj var inte religiös, och dessutom extremt dysfunktionell. Jag hade ingen lätt barndom. Jag visste inte att livet kunde bestå av något mer eller att det fanns en Far i himlen som brydde sig om mig. Jag visste inte att jag hade ett syfte. Men när jag gick i high school insåg jag att jag ville ha ut något mer av livet. Jag visste att det måste finnas något bortom det här livet, och jag var inte längre nöjd med den riktning mitt liv hade. Jag vände mig till en av mina vänner som var medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och bad henne ta med mig till kyrkan. Jag gick till kyrkan och kände att det var där jag hörde hemma. Missionärerna började undervisa mig och mitt hjärta förändrades. Jag tog lyckligt emot allt, det jag lärde mig var bra och lät vettigt. Naturligtvis visste jag inte allt, men jag hade tro. Jag visste att min Frälsare personligen hade lidit för mina synder, för mig precis som för alla andra. Jag visste att jag kunde få förlåtelse för mina synder, och det gjorde att jag kände mig ödmjuk. Jag bad av hela mitt hjärta och jag kom till insikten om att det här är det som min himmelske Far vill att jag ska göra. Att konvertera till det här evangeliet är det bästa beslutet jag någonsin fattat. Jag hade gått vilse under en lång tid, men nu känner jag till mitt syfte och jag vet att det finns något bortom det här livet.”

Mormon.org Chat is typing...